يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۳۲
تاریخ انتشار : ۵۱ : ۱۲ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، سینمای ایران در هفته ای که گذشت شاهد اتفاق های جنجالی و خبرسازی بود؛ از قاچاق فیلم تفریق گرفته تا واکنش ها به رسانه ای شدن احکام قضایی برای سعید روستایی و جواد نوروزبیگی کارگردان و تهیه کننده فیلم « برادران لیلا».

در روزهای گذشته خبری منتشر شد مبنی بر محکومیت ۶ماه حبس تعزیری برای سعید روستایی؛ خبری که مثل بمب در فضای رسانه ای و مجازی ترکید و تبدیل به سوژه محافل خبری شد. 

ابتدا خبرگزاری دولتی برنا آورد که :

 شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، سعید روستائی کارگردان فیلم «برادران لیلا» را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد، که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است، مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن بوده است.

هفته جنجالی و پرحاشیه برای سینمای ایران | از قاچاق فیلم «تفریق» تا روز‌های پرترافیک برای وزیر ارشاد!

همچنین در این حکم و به عنوان تعلیق مراقبتی، آقای روستائی در ایام تعلیق موظف به ۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق ۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شده است.

پس از آن بود که اعتماد آنلاین هم از محکومیت مشابهی برای تهیه کننده فیلم « برادران لیلا » خبر داد. 

این رسانه نوشت : 

مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن بوده که در بخشی از توضیحات در خصوص آن آمده: «متهمین همراه با رسانه‌های معاند، تحت تاثیر فضای حاکم در برخی از مواضع تبلیغاتی، همسو با جریان ضدانقلاب و عوامل محیطی با هدف مال‌اندوزی و شهرت‌طلبی به منظور تهیه خوراک و تشدید معرکه رسانه‌ای علیه حاکمیت دینی مطالبی در فضای مجازی منتشر و فیلمی را با محتوای خلاف منافع ملی تهیه و منتشر ساختند و این فیلم علی‌رغم فقدان مجوز اکران در جشنواره کن و شبکه اجتماعی منتشر می‌شود تا در فضاسازی و مشارکت در پروپاگاندای اپوزیسیون علیه نظام اسلامی سهیم باشد…»

هفته جنجالی و پرحاشیه برای سینمای ایران | از قاچاق فیلم «تفریق» تا روز‌های پرترافیک برای وزیر ارشاد!

به دنبال این اتفاق خانه سینما با صدور بیانیه ای نسبت به احکام قضایی در خصوص هنرمندان اعتراض کرد.

اسکورسیزی و به راه انداختن کارزار جمع آورری امضا برای تغییر حکم!

شب گذشته اما یک پست اینستاگرامی از مارتین اسکورسیزی کارگردان مطرح آمریکایی، فضای مجازی را در تسخیر خودش درآورد. 

کافه سینما در این خصوص نوشت :

هفته جنجالی و پرحاشیه برای سینمای ایران | از قاچاق فیلم «تفریق» تا روز‌های پرترافیک برای وزیر ارشاد!

او برای تغییر حکم تهیه کننده و کارگردان فیلم برادران لیلا، در صفحه رسمی اش در اینستاگرام، یک کارزار برای جمع‌آوری امضا منتشر کرده است. در روزهای اخیر، اعلام حکمِ قضایی تهیه‌کننده‌ و کارگردانِ فیلم سینمایی "برادران لیلا" با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده بود. گفته می‌شود طومار جمع‌آوری امضا را، دختر این فیلم‌ساز، آماده کرده است.

واکنش وزیر ارشاد درباره احکام صادره برای هنرمندان و قاچاق فیلم تفریق !

وزیر ارشاد این روزها به دلیل افزایش تنش در سینمای ایران و به دنبال آن بحث احکام قضایی برای هنرمندان و از طرفی موضوع عجیب و تلخ قاچاق فیلم « تفریق » حسابی در کانون توجهات اهالی رسانه قرار گرفته است . 

هفته جنجالی و پرحاشیه برای سینمای ایران | از قاچاق فیلم «تفریق» تا روز‌های پرترافیک برای وزیر ارشاد!

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه جمعی از معاونان و مدیرانش در وزارتخانه با خبرنگاران و فعالان رسانه نشستی داشت، در خصوص احکام صادره برای هنرمندان، موضوع حجاب و قاچاق فیلم تفریق، صراحتا مباحثی را مطرح کرد که به نقل از ایسنا در ادامه می آید:

پای گشت ارشاد۳ به جلسه وزیر باز شد

ما حدود بالای ۱۰۰ فیلم در صف اکران و نمایش داریم. در دوره کرونا مدتی سینماها تعطیل شد و عقب افتادیم. من بارها اعلام کرده‌ام که به واسطه تخلف یک نفر، یک فیلم یا یک مجموعه نمایشی نباید آسیب ببیند. تهیه‌کننده‌ای که ۲۰ یا ۳۰ میلیارد تومان برای کارش هزینه کرده است چه گناهی دارد؛ به عنوان مثال فیلم «گشت ارشاد ۳» در حالی که مشکل داشت ما مجوزش را صادر کردیم. ما از این نمونه آثار زیاد داریم. الان هم برخی از فیلم‌ها به همین شکل هستند.

خوشحالی وزیر از فروش فیلم فسیل

 من شفاف هستم. از همان روز اولی که آمدم، گفتم قانون و حجاب که آن‌هم جزو قانون است، جزو خط قرمزهای ماست و خواهش کردم بارها حتی افرادی که دچار تخطی شده‌اند، برگردند. معتقدم هزاران هزار چهره فرهنگی و هنری نباید به‌خاطر کار چند نفر، زندگی و رزق و روزی‌شان دچار مشکل شود. فعالیت‌های موسیقایی هم در این مدت به ناگهان تعطیل شد. خب چه کسی ضرر کرد؟ نوروز سال گذشته، ۴۰۰ هزار نفر در کشورهای اطراف ایران برای اجراهای صحنه‌ای رفته بودند. امسال ما این فضا را مدیریت کردیم و یک میلیون نفر در همین کشورمان ایران در همین دوره به اجراهای صحنه‌ای رفتند و این چرخ چرخید. بنابراین من معتقد هستم در حوزه فرهنگ و هنر ما باید با حداقل کار سلبی روبه‌رو باشیم. شما فیلم را نگاه کنید. همین فیلم «فسیل». آخرین فیلم پرفروش یک سال و نیم قبل است که ۵۸ میلیارد تومان فروش رفته است. الان سینماتیکت را بزنید، بالای ۲۳۰ میلیارد تومان فروخته است. من نمی‌دانم رونق فرهنگ و هنر چیست. گاه می‌بینم دوستان نقدهای نادرست انجام می‌دهند، وگرنه نقد باعث رشد است.

هفته جنجالی و پرحاشیه برای سینمای ایران | از قاچاق فیلم «تفریق» تا روز‌های پرترافیک برای وزیر ارشاد!

تماس شبانه رئیس سازمان سینمایی به وزیر در خصوص قاچاق فیلم « تفریق » 

دیشب ساعت یک آقای خزایی از لبنان به من پیامک دادند و گفتند این فیلم گویا منتشر شده و یک صدایی هم از بنده خدایی که مسئول کار بوده، فرستاد. این فیلم الان در اختیار ما نیست قبل از نمایش، بلکه در اختیار خود تهیه‌کننده است؛ یعنی اصلاً در اختیار سازمان سینمایی وزارت فرهنگ نیست که منتشرش کنیم. الان با آن فناوری‌های نو، من هم بعضی وقت‌ها که می‌خواهم در سازمان سینمایی فیلمی را هماهنگ کنم و ببینم، باید اول با تهیه‌کننده هماهنگ کنم تا برای یک ساعت خاصی کدی را بدهند که بتوانیم آن را دو ـ سه ساعت تماشا کنیم. در هر صورت برنامه ما حمایت از حوزه فرهنگ و هنر است. بله مواردی هست. من نمی‌خواهم انکار کنم اما تلاشمان این است که حداقل مشکل به خاطر برخی از عوامل به خود فیلم‌ها برگردد و سیاستمان هم همین بوده است.

هفته جنجالی و پرحاشیه برای سینمای ایران | از قاچاق فیلم «تفریق» تا روز‌های پرترافیک برای وزیر ارشاد!

اسماعیلی سپس اظهار کرد: در شبکه نمایش خانگی هم درست است که سریال‌ها در اختیار ما نیست، اما به هر حال مسئولیت کلان حوزه فرهنگ و هنر را ما سیاست‌گذاری و مدیریت می‌کنیم. خود صداوسیما، ساترا و همه عضو مجموعه‌ای هستند که مسئولیت همه با وزارت ارشاد است و آنجا تدابیر کلان حوزه نمایشی مشخص می‌شود. در آنجا هم تاکیدمان همین بوده است. مجموعه‌هایی هم که الان برخی بازیگرانشان در خارج از کشور تبدیل به اپوزیسیون ضدانقلاب شده‌اند اما کارهایشان در حال پخش است و منعی برای آن‌ها نداریم. حالا آن تدوین مجدد و اشکالاتی که وجود دارد، آن یک سیاست دیگر است.

پاسخ قاطع وزیر در خصوص احکام قضایی برای هنرمندان 

این احکام صادره برای دستگاه قضایی است و با تشخیص قاضی صورت می‌گیرد. نه من که رئیس قوه قضاییه هم نمی‌تواند به قاضی بگوید چه حکمی صادر کند؛ اما ما پیگیری می‌کنیم. برخی از احکامی هم که قبلا صادر شده بود و حاشیه‌هایی ایجاد کرده بود، دوستان پیگیری کردند. تلاش می‌کنیم که حداکثر همکاری را کنیم. علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که برخی از چهره‌های هنری نسبت به مردم و آرمان‌های مردم داشتند، ما تلاش کردیم اتفاقی نیفتد که جامعه هنری رنجیده شود و تا حد امکان تلاش ما بر تخفیف کارها بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳